Techniek

Inlijst Technieken:
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw werk in te laten lijsten. Natuurlijk moet het werk zich er wel voor lenen.
De borduurwerken worden op ambachtelijke wijze met spijkertjes in de houten lijst gespannen. De stof staat dan zo strak mogelijk, wat het mooiste resultaat geeft.
Aquarellen en eventueel zeefdrukken worden achter de passepartout gespannen zodat het werk strak blijft. Wanneer deze geplakt wordt is de orginaliteit er af.
Het is ook mogelijk om een object, bijvoorbeeld een sierraad of kledingstuk, in een verdiepte lijst in te lijsten. Deze blijven dan goed vrijliggen van het glas.
Ook is er de mogelijkheid tussen twee glasplaten in te lijsten. De glasplaten zijn dan groter dan het object en er ontstaat dan een doorzichtig passepartout dat de achtergrond laat meespelen in het uiteindelijke effect van het kunstwerk.

Zeefdruk:
Voor elke kleur die de kunstenaar wil afdrukken, gebruikt hij een raam dat is bespannen met een verfdoorlatende kunststof. Dit materiaal dekt men af waar geen verf op het papier mag komen, daarna perst men de betreffende kleur door het opengebleven gedeelte. Zo wordt laag voor laag de meerkleuren-zeefdruk opgebouwd.

Litho:
Bij de technniek van de lithografie (steendruk) liggen de af te drukken partijen alle in hetzelfde vlak. Bij deze techniek, die zich bij uitstek leent voor krijt- of pastelachtige voorstellingen, wordt gebruik gemaakt van afstotende stoffen als water en inkt. De speciale lithosteen wordt met lithokrijt bewerkt en daarna wordt de tekening met harspoeder, een beetje zuur en gom in de oppervlakte van de steen gefixeerd. Voor het drukken wordt de steen bevochtigd.
De inkt hecht zich uitsluitend aan de vette delen. Dan gaat de steen onder de pers door. Voor meerdere kleurendrukken moeten verschillende stenen worden gebruikt.

Etsen:
Bij deze techniek spreken we van twee basismethoden.
De droge naald, waarbij men met een hard voorwerp krassen en bramen maakt in de etsplaat. Deze bramen houden meer inkt vast en geven bij het afdrukken een fluweelzacht effect.
Bij de tweede methode prepareert men de plaat eerst met een zuurafstotende laag, hierin brengt men het ontwerp aan. Door de plaat nu met zuur te behandelen wordt het ontwerp als het ware in de plaat gebrand.

Giclée:
Dit is een nieuwe druktechniek met behulp van een inktjetprinter. Het wordt vooral gebruikt om reproducties van kunstwerken te maken. De term giclée is afgeleid van het Franse werkwoord “gicler”, dat stralen of vernevelen betekent. In deze druktechniek wordt gebruikgemaakt van ononderbroken inktstralen die verschillende kleurlagen op het papier aanbrengen.
De hoogste kwaliteit kan worden verkregen door:
– Hoogwaardig papier,
– Een hoge kwaliteit inkt, op basis van echte pigmenten,
– Een piëzo-printkoptechnologie, waardoor de inkthoeveelheid en frequentie zeer nauwkeurig kan worden gedoseerd.
– Met deze gepigmenteerde inkten kan een kleurechtheid worden verkregen van 100 jaar of meer volgens de laatste onderzoeken.
Voor het vervaardigen van een Giclée moet het werk allereerst worden “gedigitaliseerd”. Dan is het ook mogelijk deze techniek te gebruiken voor werk wat op een beeldscherm wordt ontworpen en waar enkel een digitaal origineel bestaat, de zogenaamde digitale kunst. Indien een digitaal werk niet in oplage maar slechts éénmaal wordt afgedrukt spreken we van een Monogiclée.

Chromoprint:
Een Chromoprint is een hoogwaardige kunstdruk gemaakt via een nieuwe en unieke ‘Giclée’ drukmethode. Chromoprints hebben als unieke eigenschap dat zij zowel in afbeelding als in kleur zeer gedetailleerd zijn. Elke kwaststreek, elke lijn en elk minuscuul detail wordt zuiver overgenomen van het origineel op de reproductie.
Chromoprint zet die gepigmenteerde inkten zeer fijnmazig (pixels per vierkante millimeter) over op zware kwaliteit, 310 grams aquarelpapier of canvas. De inktdruppeltjes zijn zo fijn (ter grootte van een menselijke bloedcel) en worden zo veelvuldig op een vierkante millimeter weergegeven waardoor een gestoken beeld ontstaat vol van kleur en detail.
Elke Chromoprint wordt gekeurd op kleurechtheid. Bij de totstandkoming van elke Chromoprint volgen intensieve, tussentijdse controles zodat de zuivere weergave wordt bewaakt. Na de vervaardiging wordt de Chromoprint met potlood gesigneerd en genummerd door de kunstenaar als goedkeuring van het geproduceerde werk.

Reacties zijn gesloten.